Tuesday, April 7, 2009

Ahli Politik (dan cerita-cerita lain)

Buku ini juga merupakan antara beberapa buah buku yang telah dapat saya dan ayah selamatkan dari dimakan anai-anai di stor Yayasan Penataran Ilmu. Sebuah buku lama, yang dikarang oleh seorang pengarang Thailand. Merupakan sebuah antologi cerpen yang berbentuk realisme. Kebanyakkan cerpen yang ditulis sekitar tahun 1950an - 1970an.

Pengarang cuba menggambarkan suasana dan situasi masyarakat Siam pada ketika itu, yang rata-ratanya miskin dan yang sentiasa memikirkan bahawa terdapat dua jenis kelompok manusia - di kampung dan di kota.

Namun, sebagai seorang pengarang yang telah menempah nama di US, Eropah dan Afrika, Khamsing Srinawk cuba mendidik para pembacanya (yang pada ketika itu mungkin berada di dalam kelompok pertama, yang sentiasa digambarkan sebagai mereka yang terlalu mempercayai karut-marut dan ketinggalan dari segi pendidikan dan teknologi) untuk berubah.

Salah sebuah cerpen yang saya minati yang menjadi tajuk antologi ini, AHLI POLITIK, yang mengisahkan bagaimana calon-calon pilihanraya yang membawa pelbagai janji manis untuk membeli undi dan kepercayaan penduduk, akhirnya dikalahkan oleh seorang bekas sami yang pemabuk tetapi jujur.

Apa pula ceritanya di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai hari ini?

3 comments:

Isma Ae Mohamad said...

Saya orang Thailand pun belum baca sebarang karya Khamsing.Hanya dengar nama sahaja.

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

wajib membacanya...dan saya akan terus mencari buku-buku tulisannya yang lain!

KINAS said...

MCM BEST