Saturday, April 11, 2009

Galeri Seni


Seni mungkin belum lagi dimasyarakatkan sepenuhnya di Malaysia. Namun usaha ke arah itu, terutamanya di bandar-bandar besar telah lama dimulakan. Kewujudan Galeri Petronas, Balai Seni Lukis Negara antara usaha bersepadu kerajaan. Malah kemunculan beberapa galeri seni peribadi juga tumbuh bagai cendawan di Kuala Lumpur. Ini adalah petanda positif bahawa seni mula mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia.

Seni penting untuk mengimbangi kekerasan politik dan ekonomi. Seni juga antara bidang ilmu yang Allah wujudkan untuk manusia pelajari dan perhalusi. Kerana seni berupaya mendidik hati dan minda manusia untuk lebih sensitif dengan alam dan hati manusia lain.

Sekiranya ekonomi mampu mengubah taraf hidup manusia, namun sekiranya ia bergerak sendiri tanpa dibantu dengan elemen seni, manusia itu akan lebih bersifat rakus dan tamak.

Sekiranya politik mampu mempengaruhi manusia untuk maju kehadapan dengan dipimpin saf kepimpinan yang dipilih, namun sekiranya ia juga tidak dibantu elemen seni, manusia itu akan lebih bersifat zalim.

Seni adalah antara elemen terpenting. Namun, seni juga perlu dibantu dengan elemen lain yang lebih kuat dan kukuh, iaitu elemen keimanan kepada Maha Pencipta kita. Dan Insya Allah, sekiranya kesemua elemen ini bergabung dan diimbangi dengan kebijaksanaan, kita mampu menjadi satu bangsa yang berjaya.

Pulang dari Johor Bahru semalam, saya dan rakan-rakan (jasasikin dan amir) terus bergegas menghadiri perasmian pameran Matahati ke Matadunia di Galeri Chandan. Sekumpulan 5 orang pelukis yang telah lama bergabung sebagai sebuah kumpulan (di mana Bayu Utomo - yang amat dikenali menerusi cover jacket kaset Search satu ketika dahulu, juga antara pelukis-pelukis itu) telah berjaya menempatkan karya-karya mereka di persada seni tanahair dan tidak lama lagi di Amerika Syarikat.

Bersama Labu dan Labi


Sekelumit ruang seni di kanvas Bayu Utomo


Seni sebesar dinding

No comments: