Saturday, October 13, 2007

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin

Selamat Hari Raya, mohon maaf kepada semua umat manusia sekiranya diri kerdil ini bersalah. Raya tahun ini di Batu Pahat, Johor. Sebelah isteri. Inilah keindahan bekeluarga kutub utara kutub selatan. Setiap tahun tentunya kami berubah arah dan angin.

Sempena 'lawatan kembali' saya ke Johor, tempat menetap saya selama 10 tahun, tentunya ia banyak menggamit kenangan. Sebagai seorang pengembara, ingin saya rakamkan semuanya ini dalam catatan dan gambar. Semoga, seperti yang selalu saya fikir dan catatkan, membaca, mempraktik dan menulis adalah tiga aktiviti pendidikan sepanjang hayat.

Kerana itulah, beg sandang komputer yang selalu saya bawa ke hulu ke hilir, terutamanya ke pejabat dan kelas, tentunya kali ini penuh juga dengan buku-buku. Hobi utama saya sekarang adalah untuk mengembara, sambil membaca dan akhirnya dituliskan kembali pembacaan dan pengembaraan saya itu ke dalam bentuk artikel. Semoga ia dapat memanfaatkan umat. Kalau dulu, 12 tahun yang lalu apabila saya mengembara menaiki keretapi ke KL, Singapura, Ipoh atau berkereta ke seluruh negeri Johor hinggalah ke Kelantan dan Terengganu, saya rakamkan ke dalam buku catatan. Kini teknologi semakin mudah dan murah. Apa yang diperlukan hanyalah keazaman. Mungkin saya perlu lebih berteknologi, ada wang semua boleh jadi. Perkakasan moden perlu dibeli untuk memenuhi hobi baru penulisan saya itu.

No comments: