Thursday, October 11, 2007

Angkasa1 dan Star Trek


Tentunya Dr. Sheikh Muszafar dan krew telah selamat berada di angkasa setelah berlepas dari bumi malam tadi (jam 9:21 malam waktu Malaysia). Dan mereka akan berada di angkasa mengelilingi bumi selama 2 hari sebelum tiba di ISS. Malaysia telah melakar satu lagi sejarah, umpama First Contact di dalam siri kegilaan saya, Star Trek, apabila kapal angkasa T'Plana-Hath, iaitu milik bangsa Vulcan yang telah menyahut gelombang yang dihantar oleh Zefram Cochrane dari bumi. (Syukur saya mempunyai koleksi majalah Star Trek yang begitu berharga + DVDnya).

Lakaran sejarah semalam merupakan First Contact Malaysia dengan angkasalepas. Tidak mustahil satu hari nanti pelepasan roket-roket ke angkasa akan dibuat di KLIA (dan mengikut kajian KLIA merupakan tapak pelepasan yang terbaik disebabkan lokasinya yang strategik di Khatulistiwa).

Ia sememangnya New Frontier bagi masyarakat Malaysia. Memang sememangnya ia sesuatu yang menjanjikan keluasan ilmu yang tiada batasannya. Namun sebelum itu yang terpenting, bangsa Malaysia perlulah menuntut ilmu terlebih dahulu. Sifat dan sikap ini perlu diperjelaskan lagi, dan tentunya membaca adalah paksi keilmuan itu.

Tahniah Malaysia!

No comments: