Monday, August 9, 2010

Mula membaca Three Cups of Tea

Selesai akhirnya membaca Hitler's Private Library. Sekarang memulakan bacaan Three Cups of Tea (oleh Greg Mortenson dan David Oliver Relin).

Buku yang menceritakan pengalaman Mortenson, seorang pendaki gunung K2 yang mendambakan dirinya untuk membina 55 buah sekolah di kawasan terpencil sempadan Pakistan dan Afghanistan.

Ingin mengetahui pengalaman dan kesungguhannya. Kata orang, mat saleh buat kerja bersungguh-sungguh. Dan kata orang juga, misi keagamaan mereka amat kuat.

Buku ini mungkin dapat menyingkap kesungguhan itu. Walaupun mungkin ketika membacanya (masih merangkak-rangkak menyingkap helaian buku ini) masih ada sedikit persepsi negatif terhadap usaha Mortenson yang mungkin boleh dianggap sebagai 'ala-ala mubaligh', tetapi apa yang ingin sangat saya dalami ialah berkenaan dengan kaedah beliau menubuh dan membina sekolah-sekolah yang bertujuan memberikan pendidikan 'yang sempurna' kepada masyarakat terpencil di situ.

Saya masih yakin bahawa para pendakwah kita juga tidak kurang hebatnya...cuma belum lagi saya ketemui buku-buku yang dapat menggambarkan kesungguhan mereka!

2 comments:

Unknown said...

Buku ini seperti The Story of Alijah Gordon kah?

Khairusy Syakirin Has-Yun said...

belum pernah baca lagi buku tu...