Monday, August 23, 2010

Kembara Dr. Farish

Selesai membaca tulisan Dr. Farish - Qur'an and Cricket. Saya secara sedar dan jujur, tidak begitu mengenali Farish, walaupun banyak tulisan beliau di akhbar dan majalah. Saya juga sering dimomokkan dengan persepsi yang negatif terhadap beliau. Malah, secara peribadi, saya tidak mengenali beliau.

Namun, apabila selesai membaca bukunya ini, saya mulai berminat untuk mengikuti pemikiran beliau dengan lebih mendalam. Saya tahu, ada beberapa buah buku beliau yang ada di pasaran pernah melekat di tangan saya, tetapi tidak terniat untuk membelinya.

Tetapi, apabila membaca Qur'an dan Cricket, saya mendapat satu pandangan yang agak berlainan tentang Farish. Walaupun secara jujurnya, saya tidak begitu setuju dengan tajuk buku itu, tetapi pengembaraan akademik dan jasad Farish ke serata dunia Islam, terutamanya ke madarasah-madrasah begitu mengujakan saya.

Mungkin kerana salah-satu faktornya sebelum membaca buku ini, saya telah membaca Three Cups of Tea di mana Mortenson telah mendakwa bahawa kewujudan madrasah yang tiba-tiba banyak dibangunkan di Pakistan-Afghanistan itu sebagai satu melapetaka kepada tamadun manusia kerana didakwa ia adalah sarang terorisme.

Nah! Apabila membaca tulisan Farish dalam kembaranya ke madrasah di Pakistan-Afghanistan-Indonesia-Thailand, saya dapat melihat dari kaca mata seorang Muslim (ya, yang berpendidikan barat - sekular seperti mana yang diakui oleh Farish sendiri) mengenai peranan madrasah yang sebenarnya.

Secara jujurnya, langsai membaca buku ini mengujakan saya untuk turut memulakan pengembaraan akademik ke dunia yang selama ini dimomokkan oleh Barat sebagai merbahaya dan jauh dari pembangunan.

Saya ingin mengembara!!

No comments: