Wednesday, August 11, 2010

Baca Three Cups of Tea

Tanggapan saya salah terhadap buku ini. Walaupun masih membacanya, tetapi pembacaan buku ini amat lancar dan laju. Semalaman saya tidak mahu tidur, kerana mahu terus membacanya. Seharian semalam di atas kapal terbang, saya tidak dapat lekang dari membaca buku ini.

Mortenson, si pembina sekolah di hujung kampung terpencil sempadan Pakistan-China - lokasi terakhir sebelum seseorang dapat mendaki K2 - merupakan seorang rakyat Amerika yang amat terasa kepentingan pendidikan dalam sesebuah masyarakat.

Beliau, dengan sifat yang amat berlainan daripada kebanyakkan rakyat Amerika, walaupun hidupnya sendiri tidak dapat ditanggung, namun mendambakan diri untuk membina sebuah sekolah di sebuah kampung yang telah menyelamatkan beliau daripada kematian dan kesesatan ketika mendaki K2. Beliau telah berjanji dengan ketua kampung, Haji Ali, untuk kembali dari Amerika untuk membina sekolah di situ. Dan janjinya dikotakan. Malah sehingga kini Mortenson telah berjaya membina 55 buah sekolah di Pakistan dan Afghanistan!

Namun apa yang lebih menyentuh hati saya ialah bagaimana sifat orang-orang Islam di pendalaman itu telah menyentuh hati dan perasaan Mortenson. Beliau kagum dengan kejujuran, kesederhanaan namun bersemangat untuk meneruskan kehidupan di kawasan yang amat sukar untuk hidup. Malah, beliau amat mengkagumi solat. Sifat peniaga yang sanggup meninggalkan perniagaannya sebentar untuk menunaikan solat tepat pada waktunya amat memberikan kesan kepada Mortenson.

Mortenson mempelajari solat. Cara-cara berwuduk dan menunaikan solat. Walaupun sehingga kini, hasil daripada carian saya di internet, masih belum menemui fakta sama ada Mortenson telah memeluk Islam atau tidak, namun saya amat mengharapkan semoga Allah memberikan hidayah kepadanya untuk memeluk Islam. Kebaikan yang telah beliau curahkan kepada saudara seagama kita di pendalaman Pakistan sememangnya amat berharga.

1 comment:

cintamuhammad said...

SubhanaLlah.. interesting! thanks sir for your great sharing, AlhamduliLlaahh..

wishing u and family Ramadhan Kareem! taqobbalaLlahu minna wa minkum shoolihal a'mal insyaAllah~