Saturday, April 12, 2008

Persiapan Forum Malaysia Membaca 2008

Hari ini seharian di PWTC. Ada tugas sebagai ahli NGO di Dewan Merdeka. Juga membuat persiapan terakhir untuk Forum Malaysia Membaca 2008 yang akan diadakan sempena Pesta Buku Antarabangsa Malaysia 2008 esok (13 April 2008, jam 4-6 petang).

Menemui Pak Samad di gerai Wira Bukitnya. Temujanji dengan Dr. Abu Hassan Hasbullah, Ali Dina dan Puan Ainon di PTS, lantas ke gerai makan kerana manusia terlalu ramai hujung minggu ini. Kata Sayed Munawar 2 hari yang lepas, pengunjung sudah mencapai 1.2 juta orang, dan mereka menganggarkan sejumlah 1.5 juta orang keseluruhan akan mengunjungi pesta ini sehingga esok. Ini satu petanda positif.

Cuma, apabila berdampingan dengan Dr. Abu Hassan Hasbullah, merenung situasi 'ajaib' ini, walaupun peratusan pengunjung ke Pesta buku ini semakin meningkat, namun adakah 'trend' ini berkadar langsung dengan budaya membaca? Adakah sudah berlaku kesan positif hasil daripada gelombang membaca nasional yang telah digerakkan oleh ramai pihak?

Tentunya pemerhatian ini perlu dikupas secara ilmiah. Kalau ia positif, ia adalah satu petanda yang amat baik, dan proses dokumentasi gelombang membaca ini perlu segera dilaksanakan. Supaya generasi akan datang dapat mempelajarinya. Sekiranya pemerhatian ini sekadar satu hasil sementara, maka seharusnya setiap pihak yang bertanggungjawab perlu melakukan usaha yang lebih untuk mewujudkan gelombang tsunami yang lebih besar dan memberi impak yang lebih berkesan.

Saya juga terpegun dengan pengunjung yang tidak putus-putus mendapatkan tandatangan Pak Samad di gerai Wira Bukitnya. Rata-ratanya adalah generasi pelajar-pelajar sekolah. Ia merupakan satu petunjuk yang begitu nyata dan jelas, bahawa dunia buku memerlukan seorang ikon (yang bukan seharusnya dari artis yang hanya dimomokkan dengan sebuah buku, untuk menarik generasi muda membaca). Ikon itu seharusnya datang dari dunia buku itu sendiri. Ketika Dr. Abu menghubungi menerusi telefon si Faizal Tehrani, beliau juga 'sesak' dengan peminat-peminatnya yang langsung tidak memberikan peluang kami bertemu.

Langsai bertemu sahabat-sahabat buku, berbicara dengan puan Ainon yang membelanja kami bertiga minum petang. Satu diskusi ilmiah antara Dr. Abu dan Puan Ainon menarik untuk dicatatkan. Cuma, biarlah ia datang sendiri dari blog Puan Ainon.

1 comment:

Anonymous said...

Drug Roundup In Rownan County
http://showcargocar.com/ - diazepam 5mg
They fear being around large crowds and the larger the crowd then the worst that they will feel.
[url=http://showcargocar.com/]cheap valium online[/url]