Sunday, April 6, 2008

Dua dunia bertemu

Walaupun dunia seni ini luas maknanya, namun jarang-jarang sekali saya ketemui dua dunia seni: seni lukis dan seni sastera bertemu di galeri seni lukis. Mungkin kepada mereka yang lebih terdedah kepada kesenian, ia sememangnya berlaku. Namun, apabila saya menghadiri pameran Mea Culpa di RA Fine Arts semalam, saya menemui satu dunia yang begitu unik.

Dunia yang telah menemukan 13 pelukis dengan seorang penulis, Amirul Fakir. Setiap pelukis 'dipaksa' untuk membaca dan menelan setiap watak, idea, persekitaran dan apa sahaja yang terdapat di dalam setiap karya cerpen Amirul. Mereka telah diberi masa selama 4 bulan untuk menghasilkan karya-karya lukisan mereka yang juga sedang dipamerkan di RA Fine Arts.

Menarik sekali. Kerana saya dapat melihat dan merenung kupasan setiap cerpen dari antologi Mea Culpa itu dari pandangan mata seorang pelukis, yang juga merupakan pembaca seperti pembaca-pembaca yang lain.

Inilah keindahan membaca. Kerana apabila membaca, minda kita menerawang ke alam buku itu. Biarpun kadang-kala jelas ditulis, namun minda kita lebih bebas untuk memberi makna di dalam pengetahuan kita sendiri.

Inilah yang terhasil di pameran Mea Culpa itu. Tahniah kepada YM Raja Ahmad, pemilik RA Fine Arts.

Lagi foto di album foto saya.

1 comment:

kamal sabran said...

ya, saya sokong kamu!!