Wednesday, December 26, 2007

Dragonflies of Peninsular Malaysia and Singapore


Entah macam mana berminat dengan pepatung (dragonflies) pula. Ia datang dengan kehadiran kamera Canon yang baru dibeli itu. Apabila pulang ke Perlis minggu lepas, antara subjek fotografi yang digemari adalah mengenai serangga ini.

Sewaktu menemani ayah ke Perpustakaan Negara isnin yang lalu, sempat singgah di Persatuan Pencinta Alam Malaysia. Hajat di hati mencari buku-buku berkaitan dengan pepatung. Alhamdulillah, diketemukan dengan buku kecil ini (A Pocket Guide: Dragonflies of Peninsular Malaysia and Singapore, tulisan A.G. Orr). Ringkas sahaja bukunya. Tetapi informatif.

Menurut Dr. Orr, terdapat lebih 230 spesies pepatung di Semenanjung Malaysia dan Singapura. Jumlah ini adalah 2 kali lebih banyak daripada jumlah spesies pepatung yang terdapat di Eropah. Dan buku kecil yang diterbitkan pada 2005 hanya merangkumi 98.7% sahaja daripada jumlah 230 spesies pepatung yang terdapat di Semenanjung Malaysia dan Singapura.

Yang menariknya tentang buku ini juga ialah lukisan-lukisan pepatung yang begitu cantik, yang dilukis sendiri oleh Dr. Orr. Di dalam penerangannya mengenai setiap pepatung yang dilukis itu, Dr. Orr juga cuba membantu pembaca/penyelidik untuk mengenali jenis pepatung, beserta jantinanya.

1 comment:

Unknown said...

jual buku a pocket guide dragonflies of peninsular Malaysia and Singapore??