Thursday, April 1, 2010

Membaca Matematik

Dalam kepeningan memilih buku yang mana satu perlu dibaca dahulu, akhirnya saya memilih sebuah buku yang telah agak lama dibeli (di Borders) yang bertajuk The Man Who Loved Only Numbers: The Story of Paul Erdos and The Search for Mathematical Truth (TMWLON)

Sebuah buku biografi. Tentunya genre yang amat saya minati. Buku ini dibeli di Borders, ditemui di bahagian sains. Saya mungkin tidak lagi mampu untuk 'membaca' buku matematik. Matematik (tulen) telah lama saya tinggalkan, setelah SPM langsai!

Namun begitu, saya berminat untuk kembali membaca buku yang cuba merungkai matematik dari sudut yang berbeza.

TMWLON cuba merungkai sejarah hidup Erdos, seorang genius matematik. Yang sepanjang hidupnya (telah meninggal dunia) mendambakan dirinya hanya untuk merungkai seberapa banyak masalah matematik. Sama ada yang berprofil tinggi mahupun masalah matematik peringkat kanak-kanak.

Sifatnya juga telah dipengaruhi oleh subjek matematik. Beliau tidak berumah. Tidak berkeluarga. Tidak berpekerjaan tetap. Tetapi pendambaan kepada matematik itu telah menjadikan beliau seorang yang terkemuka.

Mungkin tidak adil untuk saya merungkaikan isi penting buku ini buat masa ini kerana pembacaan saya masih belum selesai...apatah lagi diganggu oleh buku-buku yang baru saya beli dari PBAKL tempoh hari!!!

Insya Allah, akan dirungkai lagi tentang buku ini di lain lembaran.....

No comments: