Tuesday, April 13, 2010

Majalah dalam Buku

Apa yang akan ada lakukan apabila kapal terbang yang ditunggu-tunggu tak muncul-muncul? Ada yang akan makan apa sahaja yang ada di lapangan terbang, minum-minum, berinternet, dan membaca! Tentunya dalam suasana yang agak stress ini, majalah mungkin sebagai bahan bacaan ringan yang patut dibeli dan dibelek.

Sempat saya membeli sebuah buku bertajuk Up for Renewal di Johor Baharu pagi tadi. Buku yang ada kaitannya dengan majalah. Bezanya, penulis itu (Cathy Alter) tidak mengaitkan majalah dengan menunggu kapal terbang yang tidak muncul-muncul. Sebaliknya menjadikan majalah sebagai 'penghibur' dirinya yang telah bercerai, banyak hutang dan belum berjumpa lelaki idamannya sebagai pengganti suaminya itu.

Sebuah buku yang agak 'kasar' penulisannya. Apatah lagi ditulis oleh seorang wanita. Namun, dalam masa luang yang amat banyak di lapangan terbang, terpaksa juga saya telaahnya. Ada sesuatu yang menarik tentang buku ini disebalik perkataan yang digunakan oleh penulis.

Beliau mengupas setiap satu majalah yang dilangganinya sebagai usaha melepaskan dirinya daripada belenggu masalah kehidupannya. Namun begitu, saya tidak syorkan kepada masyarakat Malaysia untuk membacanya, terutamanya bagi mereka yang di bawah umur! hahaha

No comments: