Friday, September 11, 2009

Pengurusan Pembacaan - Bahagian 1

Semasa menjadi panelis Wacana Malaysia Membaca di UiTM tempoh hari, saya ada mencadangkan kepada fakulti untuk mencipta satu termenologi baru - Pengurusan Pembacaan. Saya percaya sekiranya kita masih memperkatakan tentang Kempen Membaca, kita tidak akan ke mana-mana di dalam usaha memartabatkan ilmu dan budaya membaca.

Kerana saya percaya, Kempen Membaca adalah langkah pertama di dalam pembinaan budaya membaca. Sudah sekian lama kita masih di tahap pertama ini. Padahal sudah berpuluh tahun kita masih berkempen. Sesuatu kempen bagi saya hanyalah bertujuan untuk mendedahkan maklumat sahaja. Memang benar, salah-satu objektif sesuatu kempen adalah untuk mengubah kelakuan dan persepsi. Memang benar, sesuatu pembinaan budaya perlu dimulai dengan kempen. Namun, sekiranya kempen tidak habis-habis digembar-gemburkan, yang padahal seharusnya langkah kedua dan seterusnya perlu dimulai untuk menjadikannya satu pembaharuan.

Kerana itulah, saya mencadangkan 2 termonologi baru: Gelombang Membaca dan Pengurusan Pembacaan. Gelombang Membaca adalah langkah kedua selepas kempen. Mengenai Gelombang Membaca ini pernah saya tulis untuk 2 keluaran majalah Milenia Muslim tahun lepas. Insya Allah, akan saya perincikan di Kembara Pencinta Buku ini nanti.

Sebaliknya Pengurusan Pembacaan adalah langkah jangkamasa panjang. Ia, seperti mana-mana bidang pengurusan lainnya, akan lebih bersifat saintifik. Lebih tersusun, dan perlu mempunyai elemen-elemen ilmu pengurusan. Juga akan saya perincikan di dalam bahagian lain kemudiannya.

No comments: