Thursday, February 12, 2009

Kehilangan

Menjadi seorang pendidik, mendidik anak bangsa untuk menjadi insan yang berguna, bekerja dan berkeluarga, sememangnya satu kepuasan hidup. Apatah lagi melihat kejayaan anak-anak murid yang melangkah masuk ke alam pekerjaan, dan mempraktikkan apa yang telah dipelajari di dalam kuliah.

Namun semalam yang berlalu, meninggalkan kesan yang amat mendalam, apabila salah-seorang dari anak didik yang telah saya didiki selama 10 tahun (dari peringkat diploma hingga ke ijazah) meninggalkan dunia ini untuk selama-lamanya. Sudah berkeluarga, punyai anak-anak. Saya kenali arwah sejak saya masih bujang dan arwah juga ketika itu masih di alam remaja.

Seorang insan yang amat baik dan berperwatakan yang amat menyejukkan hati. Namun, Allah lebih menyayangi beliau. Beginilah hidup, seseorang yang merasakan dirinya lebih tua tidak semestinya cepat dipanggil Allah. Seseorang yang lebih muda tidak semestinya hidup lebih lama. Seseorang guru tidak semestinya sentiasa perlu dikunjungi kematiannya, dan tidak semestinya seorang pelajar hanya mengekori arwah gurunya ke kubur.

Semalam telah menyaksikan, guru-gurunya mengiringi seorang pelajarnya ke kubur. Dan menyedekahkan Al-Fatihah kepadanya. Al-Fatihah kepada Allahyarham Noorazrim Ismail.

No comments: