Friday, June 27, 2008

Belanja RM50.00

Mengikut laporan dari akhbar-akhbar semalam, Menteri Kebudayaan, Keseniaan dan Warisan, Dato' Shafie Apdal menyatakan rakyat Malaysia membelanjakan wang dalam purata satu bilion ringgit untuk membeli buku dan purata sebuah keluarga berbelanja adalah sebanyak RM50 setahun untuk tujuan tersebut. (Harakahdaily.net).

Sekiranya RM50 setahun dibelanja setahun, kira-kiranya RM4.17 sahaja dibelanjakan sebulan. Pada kiraan saya, tidak ada buku yang berharga RM4.17 yang boleh dibeli setiap bulan. Maka, RM50 itu mungkin dibelanja untuk majalah, atau hanya sebuah atau dua buah buku sahaja yang dibeli untuk setahun. Ini hanyalah pengiraan purata sahaja. Namun begitu, ia memperlihatkan trend pembacaan masyarakat Malaysia yang masih rendah, yang lebih mementingkan barangan lain. Cuma, saya ingin melihat (atau membuat kajian) perbandingan antara perbelanjaan isi rumah (terutamanya barangan keperluan), barangan kehendak dan juga perbelanjaan untuk buku atau bahan bacaan lain.

Mungkin dari kajian ini nanti, kita akan dapat lihat secara lebih terperinci tentang trend perbelanjaan masyarakat Malaysia, sekaligus mencadangkan langkah-langkah untuk pemantapan budaya membaca.

1 comment:

fusarium solani said...

Harga buku di Malysia mahal...
namun saya beli juga...

untuk rakyat marhein, harga memainkan peranan utama..