Saturday, May 24, 2008

Pelancaran pameran solo Mustapa Haji Ibrahim @ RA Fine Arts

Seperti biasa, petang sabtu pada setiap bulan, apabila menerima sms daripada Raja Ahmad, saya pasti akan ke RA Fine Arts di Jalan Aman, KL. Memenuhi jemputan-jemputan aktiviti pameran lukisan di galeri miliknya.

Petang sabtu tadi dilancarkan pameran solo pelukis Mustapa Haji Ibrahim. Kali ini saya membawa bersama putera saya, Ajmal Hadi Has-Yun, yang telah saya lihat ada kebolehan melukis pada usianya kini 5 tahun. Ingin saya lihat ada seorang Has-Yun di dalam keluarga kami menjadi pelukis terkenal negara nanti, Insya Allah.

Kerana itulah dibawa bersama ke pameran ini. Sekurang-kurangnya dia diperkenalkan kepada konsep dan permainan warna oleh pelukis-pelukis mapan. Diperkenalkan juga Ajmal kepada Prof. Siti Zainon dan Pak Mustapa sendiri. Kebetulan juga Pak Samad ada di situ.

Selain daripada pameran lukisan Pak Mustapa, dijual juga sebuah buku unik, tulisan T.K. Sabapathy (dari National University of Singapore) bertajuk Mustapa Haji Ibrahim Paintings 1968-2008.

Saya kutip dari blurb buku ini:

This publication is the first detailed study of paintings by Mustapa Haji Ibrahim. It spans 40 years of his practice, illustrating and discussing the earliest known pictures produced in the late 1960s. It then proceeds to underline the dominant formal adn symbolic attributes that characteristics Mustapa's compositions through the 1970s until 2007.

Yang menariknya tentang buku ini, ia ditulis di dalam dwi bahasa - Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Yang paling menarik ialah pendekatan buku ini ditulis di dalam bentuk perbualan antara Sabapathy dengan Mustapa. Perbualan mereka berkisar tentang lukisan-lukisan yang telah dihasilkan Pak Mustapa. Tentang bagaimana idea-idea dicari dan lukisan-lukisan itu terbentuk. Di akhir buku ini turut dipamerkan lukisan-lukisan Pak Mustapa yang juga sedang dipamerkan di RA Fine Arts.

Pak Mustapa

Ajmal bersama Pak Samad

Ajmal bersama Prof. Siti Zainon



No comments: