Thursday, May 22, 2008

Akademi Buku Malaysia

Setelah Akademi Buku Malaysia selamat dilancarkan pada 29 Februari 2008 yang lepas, akhirnya ia telah direalisasikan dengan pelaksanaan mesyuarat tenaga kerjanya yang pertama hari ini. Mesyuarat telah terlaksana di Dewan Bahasa dan Pustaka, yang telah dihadiri oleh penggiat-penggiat utama industri, termasuklah mantan-mantan pesonel DBP sendiri.

Saya dan rakan-rakan dari komuniti bukuonline juga dijemput sebagai ahli jawatankuasa pelaksana Akademi Buku Malaysia, malah konsep asalnya juga ada di dalam komputer peribadi saya. Syukur, kerana ia terlipat di dalam lipatan sejarah negara.

Cuma pelaksanaannya perlulah berhati-hati. Kami dari bukuonline ingin mewakili para pembaca, yang menjadi pelanggan utama kepada industri ini. Insya Allah, sekiranya ada sebarang cadangan dan pandangan, bukuonline perlulah dipergunakan sebaik-baiknya. Mata dan telinga anda akan sentiasa diwakilkan oleh komuniti bukuonline di dalam Akademi Buku Malaysia ini. Izinkanlah bukuonline mewakili anda sebagai pembaca yang budiman dan pelanggan yang dihormati di dalam usaha murni ini.

Objektif utama perlaksanaan Akademi Buku Malaysia ialah:

  1. Menyediakan tenaga pekerja yang terlatih dan profesional dalam industri penerbitan buku negara.
  2. Meningkatkan keupayaan negara dalam produktiviti penerbitan buku sesuai dengan negara maju menjelang tahun 2020.
  3. Meningkatkan budaya membaca dan cintakan ilmu di kalangan rakyat Malaysia.
  4. Membangunkan modal insan yang cemerlang melalui industri buku yang maju serta berdaya saing di peringkat antarabangsa.

No comments: