Sunday, March 23, 2008

Rezeki buku

Jumaat lepas saya melawat-lawat sekitar 'pesta buku' kecil-kecilan yang berlangsung di fakulti saya sempena KAED's OPEN DAYS. Terpegang sebuah buku bertajuk Autonomous Maintenance in Seven Steps. Apabila membaca tajuk buku ini, terlintas di hati....wah! tajuknya begitu mengiurkan minda saya..apatah lagi apabila membaca perkataan 'maintenance' itu. Lantas ditanya, berapa harganya? Si penjual mengira-ngira seketika, "US50.00", katanya.

"Kalau ditukar ke RM?" soal saya pula.

"Kira-kira RM150.00".

Terkedu seketika, almaklumlah di hujung bulan. Terus diletakkan semula di raknya. Apabila melihat terkeduan saya itu, lantas si penjual berkata, "Minat buku tu?". Saya mengangguk. Lantas, diambilnya buku itu dan memberikannya percuma kepada saya. Syukur, inilah dikatakan rezeki. Semoga rezeki bertambah kepada penjualnya. Amin.

No comments: