Thursday, March 27, 2008

Kata Suara 3

Pada 15.03.08 yang lalu, saya memenuhi jemputan saudara Raja Ahmad ke galerinya (RA Fine Arts) di Jalan Aman, KL. Ini adalah kali ketiga saya berlegar-legar di dalam sebuah galeri seni lukisan. Kali pertama di Dundee, dan kedua di Glasgow. Tetapi RA Fine Arts begitu istimewa kerana ia adalah kali pertama saya memandang, menghayati lukisan-lukisan tempatan, dan juga bersama-sama beramah-mesra dengan para artis tempatan. Sesungguhnya saya ini 'buta seni'.

Lebih istimewa kerana bertemu dengan rakan-rakan blogger yang lain, antaranya jiwarasa, pak adib, ariff, dan beberapa nama lagi. Malah, pada kesempatan ini juga bertemu dengan Prof. Dr. Zakaria Ali, Prof. Siti Zainon, U-wei, dan ramai lagi selebriti seni.

Sempat juga membeli sebuah novel sulung karya Firdaus Ariff (Sayap Arinila), yang merupakan satu karya sains fiksyen. Semasa umur remaja zaman persekolahan dulu, karya sains fiksyen merupakan antara novel kegemaran saya. Penulis-penulis tempatan seperti Ahmad Patria Abdullah antara novelis pujaan saya. Cuba-cuba juga menulis novel sains fiksyen, tetapi rupa-rupanya bukannya mudah. Perlukan lebih banyak membaca dan berimiginasi. Tahniah Firdaus kerana berjaya memecah tembok kebuntuan itu!

Pak Adib merupakan antara blogger kegemaran saya. Kegilaan beliau terhadap membaca dan menulis sememangnya begitu menakjubkan. Pada usianya sebegitu, pengetahuan teknologi beliau amat mengagumkan.

Jiwarasa, yang pernah bertemu semasa zaman kanak-kanak dahulu, tidak asing bagi saya. Keakraban kami sudah seperti saudara. Cuma masa dan faktor geografi yang memisahkan jasad kami berdua.

Terima kasih sekali lagi kepada Raja Ahmad yang begitu komited menghantar pesanan demi pesanan untuk bersama-sama program Kata Suara 3 ini. Insya Allah, pada kesempatan yang lain, tentunya saya akan ke sana lagi untuk siri Kata Suara yang lain.

PS: jemput ke album foto saya

No comments: