Tuesday, October 5, 2010

Aktiviti perbukuan September

Alhamdulillah....selesai sudah Seminar Pencinta Buku Malaysia ke-4 (2010) yang berjaya dianjurkan ITNM dengan kerjasama Komuniti Bukuonline.

Dikhabarkan seramai lebih 180 pencinta buku dihimpunkan di ITNM. Tema untuk tahun ini, yang berkaitan dengan penterjemahan, nampaknya berjaya menarik minat para pencinta buku. Beberapa kenalan yang sejak dari tahun 2006 (Seminar Pencinta Buku Malaysia yang pertama) juga nampaknya masih setia untuk menghadiri siri seminar ini.

Amat diharapkan hasil daripada seminar ini dapat menjadi satu pemangkin baru dalam gelombang pembacaan di Malaysia. Ada juga teman-teman dari Baca@LRT yang sama-sama hadir untuk memberikan sokongan padu kepada Komuniti Bukuonline.

Sehari selepas itu pula, saya diminta oleh pihak UiTM untuk menjadi moderator kepada program Wacana Malaysia Membaca yang membariskan ahli-ahli panel yang tidak asing lagi bagi pencinta kritikan filem - A. Wahab Hamzah dan Ku Seman.

Satu pengalaman yang amat berharga apabila dapat berkongsi fikiran dan mendapat ilmu baru dalam memperkatakan hubungan akrab antara buku dan filem.

No comments: