Sunday, November 15, 2009

Tidak lagi membaca buku?


Ruang masa untuk saya membaca sesebuah buku beberapa ketika ini sudah menjadi amat terhad. Bukannya sebagai satu alasan untuk tidak membaca. Malah, saya sentiasa komited untuk mengatakan pengurusan masa perlu betul untuk menjadikan membaca satu budaya. Namun, kesibukan saya kali ini adalah kerana saya perlu beralih arah daripada membaca sesebuah buku kepada membaca puluhan kertas seminar. Amalan membaca saya juga mula berubah. Daripada santai menjadi lebih serius. Saya perlu menggunakan kedua-dua belah otak untuk membaca dan membedah setiap isi bacaan saya. Bukan sekadar untuk membaca - malah sebaliknya lebih kritis dalam pembacaan. Ini adalah kerana saya sedang belajar - untuk 'menyudahkan' sistem pendidikan saya ke peringkat, yang orang kata, 'penamat sesuatu pendidikan', iaitu PhD. Namun saya sentiasa sedar, pembelajaran tidak akan tamat selagi kita tidak dikuburkan.

No comments: