Monday, November 26, 2007

Membina bukan seharusnya tidak membaca dan menulis

Hari ini saya menghadiri satu seminar (Built Environment Conference 2007) yang dianjurkan di atas arahan Jemaah Dekan-Dekan Alam Bina di Universiti Malaya. Seminar ini merupakan siri yang pertama dianjurkan, khas untuk semua unversiti yang menawarkan program-program Alam Bina seperti Arkitek, Juruukur Bahan, Arkitek Landskap, Perancang Bandar dan Wilayah, Juruukur Bangunan, dan semua yang terlibat di dalam industri pembinaan.

Terdapat 7 kertas kerja yang dibentangkan oleh setiap Dekan (atau wakilnya) Fakulti Alam Bina, iaitu dari Universiti Malaya, Universiti Sains Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Teknologi Mara.

Rata-ratanya memperkatakan tentang polisi universiti masing-masing di dalam memacu aktiviti penyelidikan. USM dan UKM misalnya, yang telah dianugerahkan sebagai universiti penyelidikan (Research Universiti) membentangkan aktiviti penyelidikan mereka, yang menggunakan kesempatan yang ada dengan pemberian sejumlah wang yang banyak oleh kerajaan Malaysia untuk melaksanakan penyelidikan mereka.

Apa yang menarik perhatian saya adalah kepada salah-sebuah kertas kerja yang dibentangkan oleh Prof. Dr. Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi dengan kertas kerjanya bertajuk The Massification of Architectural Knowledge: Strategies for the Production of Books, Media Articles and Publication Spin-Offs.

Prof. Tajuddin terkenal dengan idea-idea bernasnya mempromosi bidang senibina, dengan menulis artikel-artikel yang berkaitan dengan senibina di akhbar-akhbar, juga cubaan beliau untuk menghasilkan siri multimedia yang dapat membantu masyarakat umum mengenali dunia senibina dengan lebih dekat lagi.

Beliau cuba menghuraikan langkah demi langkah bagaimana seseorang profesional di dalam bidang senibina (dan semua profesional di dalam industri binaan) menulis buku yang berkaitan dengannya. Memang semua sedia maklum bahawa ahli-ahli profesional menyisihkan diri mereka daripada aktiviti penulisan, dan apatah lagi membaca!

Menurut beliau:

I have encountered four kinds of attitudes concerning writing on architecture as presented by both so called full time professionals. The first attitude is that 'practice' is more important than writing....The second attitude is that writing is too difficult because you must have lots of 'facts' in order to write.

Pendapat saya pula, untuk menulis, pengalaman saja tidak mencukupi. Pengalaman perlulah dimulai dengan aktiviti membaca. Membaca adalah permulaan kepada semuanya. Apabila ilmu telah dikhatam (yang sudah tentu perlu menerusi membaca), barulah seseorang itu perlu beramal dan amalan yang telah sebati dengan individu tersebut akan dikategorikan sebagai pengalaman. Hasil daripada pembacaan dan pengalaman itulah akan memungkinkan seseorang itu dapat menulis dengan mudah dan lancar.

No comments: