Friday, September 21, 2007

Shelfari, Bukuonline...dan Malaysia Menangis

Malaysia Menangis lagi...apabila berita tentang kehilangan kanak-kanak malang, Nurin, diakhiri dengan berita kematiannya. Al-Fatihah....semoga rohnya dicucuri Rahmat...dan semoga pembunuhnya dapat diberkas dan diadili seadil-adilnya di dunia dan di akhirat.

Mungkin kerana terlalu banyak berita di akhbar-akhbar masa kini yang memperlihatkan perlakuan 'aneh' rakyat Malaysia yang bertindak di luar batas kemanusian, maka terfikir dan terdetik di hati saya, apakah yang mampu kita sebagai salah-seorang dari masyarakat ini dapat kita bantu, atau adakah dengan menggunakan minat membaca itu dapat dijadikan salah-satu kaedah penyelamat bangsa? Persoalan-persoalan inilah yang berlegar-legar di minda, dan berkemungkinan akan saya lafazkannya ke dalam bentuk rencana. Insya Allah.

Minggu ini juga menemukan saya dengan 'kegilaan' baru di alam maya, mengaktifkan kembali 'permainan maya'. Jiwarasa telah memperkenalkan saya dengan Shelfari, iaitu salah-sebuah forum buku yang terkini. Mungkin ada gunanya nanti sebagai salah-satu alat yang dapat menyelesaikan masalah masyarakat.

Malam ini pula, saya adakan mesyuarat bulanan bukuonline.org (malangnya ketua satu, Shaharom TM Sulaiman masih kurang sihat dan keadaan tidak mengizinkannya untuk bersama-sama). Cukuplah kami bertiga bersama Ali Dina dan Nal Azri. Membincangkan beberapa program terkini bukuoline.org untuk tahun ini dan awal tahun depan. Insya Allah, pada Disember nanti, bukuonline.org akan menganjurkan Siri Forum Penataran Bukuonline.org yang kedua, yang membicarakan tokoh Allahyarham Syed Hussien Al-Attas. Perinciannya akan dimaklumkan nanti di laman web bukuonline.org. Manakala pada awal tahun depan (2009), bukuonline.org akan menganjurkan Forum Malaysia Membaca 2008, dan Seminar Pencinta Buku Malaysia ke-3.

Minggu yang sememangnya penuh petanda, dan minggu yang menjanjikan satu penyelesaian.

No comments: